tirsdag 10. august 2010

Humler, sommerfugler og blomster

Lavendel- og lyngbeddet i hagen vår er for tiden invadert av flittige humler og vakre sommerfugler. Det er et så vakkert skue at jeg fikk lyst til å dele med dere :-). Jeg får en sånn lykkefølelse av og se på alt det vakre Gud har skapt.... og sommerfugler og blomster er noe av det fineste jeg vet om.


Det er ikke spart på noe når sommferfuglene ble til. Den dyrearten de tilhører er den nest største dyregruppen som finnes på kloden. Ca 150000 arter er beskrevet, og det betyr at hvert 7. dyr på jorden er sommerfugl. Sommerfuglen minner meg på de store under som faktisk er mulig... forvandlingen som den gjennomgår fra larve, puppe og til et flygende mirakel er underfullt.

Da vi startet Dorothea trykket vi sangen "Den prektigkledde sommerfugl", av Henrik Wergeland på gavekortene våre.  Den er så nydelig, og jeg vil gjerne dele teksten med dere


Den prektigkledde sommerfugl

Den prektigkledde sommerfugl,
er fløyet fra Guds hånd,
Han ga den gyldne ringer,
og røde purpurbånd.

Han lærte den å flyve høyt,
høyere enn jeg er.
Den har nok fuglens lyster,
men ei dens dun og fjær.

Og alle verdens mennesker,
og alle konges bud,
ei gjøre kan en sommerfugl,
det kan alene Gud.

Henrik Wergeland

Med denne teksten ønsker jeg deg en skjønn uke!
Dorte


1 kommentar:

  1. Så utrolig vakker tekst♥! Og jeg vil også bare si at jeg rett og slett elsker å gå i butikken Dorothea - jeg drømmer meg helt bort i alt det vakre dere har! Er litt misunnelig på de flotte damene som jobber der - det må jo være så kult! (nesten så jeg håper dere trenger ekstrahjelp, he,he)

    SvarSlett